fbpx

Verhuur onderneming verhindert bedrijfsopvolgingsregeling niet
02-09-2021

De Successiewet kent een voorwaardelijke vrijstellingsregeling voor de verkrijging van ondernemingsvermogen. Deze zogeheten bedrijfsopvolgingsregeling geldt zowel voor de erfbelasting als voor de schenkbelasting. Om de vrijstelling van toepassing te laten zijn, moet de verkrijger voldoen aan het voortzettingsvereiste. Dat houdt in dat de verkrijger de onderneming gedurende ten minste vijf jaar voortzet. De regeling geldt onder voorwaarden ook voor aandelen in een rechtspersoon, die een materiële onderneming drijft.

De Belastingdienst legde een navorderingsaanslag schenkbelasting op aan de verkrijger van de aandelen in een bv omdat niet aan het voortzettingsvereiste werd voldaan. Na de verkrijging van de aandelen verhuurde de bv de aanvankelijk zelf gedreven onderneming. Volgens de Belastingdienst was de bv door de verhuur opgehouden om winst uit onderneming te genieten.

Volgens Hof Den Bosch is de verhuur van een onderneming door een bv geen reden om de voorwaardelijke vrijstelling in te trekken en de bedrijfsopvolgingsregeling niet toe te passen. De vrijstelling wordt onder meer ingetrokken als een bv ophoudt uit de onderneming winst te genieten. Voor de inkomstenbelasting leidt de verhuur van een aanvankelijk zelf gedreven onderneming niet tot een staking of een overdracht van die onderneming. Het hof ziet niet in waarom dit voor de toepassing van de Successiewet anders zou zijn. Uit de tekst en de totstandkomingsgeschiedenis van de wet kan niet worden afgeleid dat de wetgever het voortzettingsvereiste zo heeft willen uitleggen, dat de oorspronkelijk verkregen onderneming ongewijzigd moet worden voortgezet.


Adresgegevens

Klomp Advies Administratiekantoor B.V.
Molenwerf 1
1911 DB Uitgeest

Tel. 0251 315 172

e-mail: info@admersadvies.nl

Wij zijn lid van NOAB

Image

Admers Advies neemt Klomp Advies Administratiekantoor over

Op 1 april hebben wij de overname van Klomp Advies Administratiekantoor B.V. afgerond.

Met de overname vergroten wij niet alleen onze klantenkring, maar krijgen we er ook 4 nieuwe collega’s bij. Hierdoor zijn wij nog beter in staat om onze klanten een uitstekende begeleiding te bieden op het gebied van administratie, belastingen, juridische- en personeelsvraagstukken en vermogensplanning.