fbpx

Coronamaatregelen loonheffingen
25-01-2021

Gebruikelijk loon dga

Aanmerkelijkbelanghouders (dga’s), die arbeid verrichten voor hun bv, dienen ten minste belasting te betalen over het gebruikelijk loon. Voor het jaar 2020 is een afwijking van deze regeling toegestaan als de bv door de coronacrisis te maken heeft gekregen met een omzetdaling. Gezien de aanhoudende crisis is ook voor 2021 toegestaan dat dga’s van een lager gebruikelijk loon uitgaan. Ten opzichte van de maatregel voor 2020 is de maatregel voor 2021 op twee punten aangepast:

  1. De omzet over heel 2021 wordt vergeleken met de omzet over heel 2019.
  2. Het omzetverlies in 2021 moet ten minste 30% bedragen ten opzichte van de omzet over 2019.

Reiskostenvergoeding, werkkostenregeling en thuiswerken

De goedkeuring op grond waarvan bestaande vaste reiskostenvergoedingen onbelast vergoed kunnen worden, ook al worden de reiskosten door thuiswerken niet (volledig) gemaakt, is verlengd tot 1 april. Voorwaarde is dat de vaste vergoeding voor 13 maart 2020 door de werkgever is toegekend.

De vrije ruimte in de werkkostenregeling wordt voor de eerste € 400.000 van de loonsom ook in 2021 verhoogd van 1,7 naar 3%. Het kabinet onderzoekt mogelijkheden voor aanvullende regelingen voor de onbelaste vergoeding van thuiswerkkosten.

Administratieve verplichtingen

Het uitstel van bepaalde administratieve verplichtingen rondom de loonheffingen is verlengd tot en met 30 juni 2021.

Grensarbeiders

De afspraken met Duitsland en België over de belastingheffing van grenswerkers en de vrijstelling van belasting voor een aantal Duitse netto-uitkeringen zijn verlengd tot en met 30 juni 2021.


Adresgegevens

Klomp Advies Administratiekantoor B.V.
Molenwerf 1
1911 DB Uitgeest

Tel. 0251 315 172

e-mail: info@admersadvies.nl

Wij zijn lid van NOAB

Image

Admers Advies neemt Klomp Advies Administratiekantoor over

Op 1 april hebben wij de overname van Klomp Advies Administratiekantoor B.V. afgerond.

Met de overname vergroten wij niet alleen onze klantenkring, maar krijgen we er ook 4 nieuwe collega’s bij. Hierdoor zijn wij nog beter in staat om onze klanten een uitstekende begeleiding te bieden op het gebied van administratie, belastingen, juridische- en personeelsvraagstukken en vermogensplanning.