fbpx

Baangerelateerde Investeringskorting (BIK)
08-10-2020

Via de tweede nota van wijziging wordt de eerder aangekondigde Baangerelateerde Investeringskorting (BIK) opgenomen in het Belastingplan 2021. De contouren van deze regeling heeft de staatssecretaris eerder in een brief aan de Tweede Kamer geschetst. De verwachting is dat de BIK na 31 december 2022 niet meer nodig is omdat de economische crisis dan voorbij is. Vanaf 1 januari 2023 zal de budgettaire ruimte worden gebruikt voor een andere maatregel om de werkgeverskosten te verlagen.

De BIK is een afdrachtvermindering in de loonheffing en komt qua systematiek overeen met de Wet bevordering speur- en ontwikkelingswerk (WBSO). Deze vormgeving heeft als voordeel dat de tegemoetkoming ook ten gunste komt van werkgevers die geen winst maken. Omdat de BIK gericht is op het mkb, krijgen kleinere investeringen tot en met € 5 miljoen per kalenderjaar een afdrachtvermindering van 3% van het investeringsbedrag. Voor het investeringsbedrag boven € 5 miljoen bedraagt de afdrachtvermindering 2,44% van het investeringsbedrag. Hierdoor komt circa 60% van de BIK-afdrachtvermindering terecht bij het mkb.

De BIK is alleen van toepassing op nieuwe bedrijfsmiddelen. De minimale investering per bedrijfsmiddel bedraagt € 1.500. Per aanvraag geldt een minimumbedrag van € 20.000. Een aanvraag voor de BIK wordt gedaan bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Een bedrijf kan maximaal één keer per kwartaal een aanvraag doen. De BIK is van toepassing op investeringen waartoe de beslissing is genomen op of na 1 oktober 2020, die in 2021 of 2022 worden betaald en binnen zes maanden na die betaling in gebruik zijn genomen.


Adresgegevens

Klomp Advies Administratiekantoor B.V.
Molenwerf 1
1911 DB Uitgeest

Tel. 0251 315 172

e-mail: info@admersadvies.nl

Wij zijn lid van NOAB

Image

Admers Advies neemt Klomp Advies Administratiekantoor over

Op 1 april hebben wij de overname van Klomp Advies Administratiekantoor B.V. afgerond.

Met de overname vergroten wij niet alleen onze klantenkring, maar krijgen we er ook 4 nieuwe collega’s bij. Hierdoor zijn wij nog beter in staat om onze klanten een uitstekende begeleiding te bieden op het gebied van administratie, belastingen, juridische- en personeelsvraagstukken en vermogensplanning.